
Veľmi krátko po spustení 45ky na vodu, jej veľkom úspechu – Garcia 52 bola logickým krokom vo vývoji. Veľká 52ka je presne to, čo potrebujete pri dlhých plavbách – či už vo vysokých zemepisných šírkach alebo v tropických vodách. Zatiaľ čo 45ka je ideálna voľba pre dvojicu s ambíciami oboplávať svet, 52ka bez problémov pojme rodinu s priateľmi na čas potrebný pre objavovanie najkrajších miest na svete. Loď bola nominovaná na Európsku loď roka 2017.
Koncept lode z rady Garcia Exploration ostáva nezmenený. Iba niečo málo cez meter ponoru ak je to potrebné – vďaka centerboardu – sklopnému kýlu. Materiál – samozrejme hliník. S dvojicou nezávislých kormidiel je kontrola nad loďou a plynulosť kormidlovania pôžitkom aj na rozbúrenom mori. Obsluha plachiet je plne zvedená do kokpitu, ktorý je obzvlášť dobre krytý vďaka pevnej streche. Tu sa nehráme na textilný sprahood ani nič podobné. Výborný výhľad, navigačné prístroje, na ktoré nesvieti slnko a nestrieka voda, možnosť zakryť časť kokpitu úplne. Takto je aj nočná hliadka v zlom počasí bezpečná a príjemná. Pohyb po palube je bezpečný za každých okolností vďaka dostatku pevných kovaní, zábradlí. Na prove máte vstup do technickej miestnosti cez veľkorysú luknu. V tejto časti lode pokojne preskladníte všetky potrebné náhradné diely, ktoré nemusia byť inde v podpalubí, takisto plachty, fendre apod. Zároveň hovoríme o prednej deformačnej – vodotesnej komore. Počas práce pri päte sťažňa máte takisto pocit bezpečia – pohodlne sa istíte a opierate o kovanie – tzv. granny bars.
Vnútorné usporiadanie lode Vás takisto nadchne. Vstupujete cez vodotesné dvere, aké ste možno ešte na lodi nevideli. Do podpalubia sa dostávate po dvoch schodoch a okamžite postrehnete hlavne akustický rozdiel. Táto loď je od kýlu až po strechu nadstavby izolovaná, okná sú z dvojskla. Tie smerujúce vpred majú negatívny sklon. Dôvod: minimalizácia odrazov svetla a rýchly odvod vody z ich povrchu bez potreby stieračov. Výhľad je panoramatický. Pod kontrolou máte celú loď – ovládanie autopilota, otáčky motora, všetky navigačné a komunikačné prístroje. Lepší priestor navigátora si ťažko vysnívate. V podstate ide o obdobu kapitánskeho mostíka z veľkých lodí.
Prova je využitá v podpalubí pre VIP kajutu so samostatnou kúpeľňou. Rozmerné dvojlôžko, dostatok okien a lukien. Nechýba veľkorysý úložný priestor pod posteľou a v skrinkách. Dámy ocenia stolík s úložným priestorom a zrkadlom. Oproti iným kajutám umiestneným na prove, tu máte posteľ takmer pri sťažni. Z toho sa odvíja pohodlie a neporovnateľne menšie „hádzanie“ ako je tomu zvykom pri spaní v predných kajutách.
Salón je priestranný so spomínaným panoramatickým výhľadom, na ľavoboku je umiestnená excelentná kuchyňa s dostatkom miesta pre všetko potrebné. Okolo stola sa pohodlne posadí 6 až 8 ľudí. Zo salóna máte na pravoboku možnosť vstupu do kapitánskej kajuty (túto zvyknú niektorí majitelia mať upravenú na sklad), na ľavoboku je opäť priestranná kúpeľňa s toaletou a sprchovým kútom so sušiarňou mokrých vecí. V zadnej časti, v 2 kajutách, sa vyspia 4 ľudia.
Základné charakteristiky
- Hliníkový trup lode
- Minimálny ponor vďaka sklopnému kýlu (takisto hliník)
- Plnohodnotná vnútorná kormidelňa s 270° výhľadom
- Vodotesný priestor na prove – technická miestnosť/sklad – prístupná aj z interiéru cez vodotesnú luknu
- Vodotesný priestor na korme – prístup zvonka aj z kajuty cez vodotesnú luknu – tu sú kormidelné systémy (2 úplne nezávislé), ostatné systémy s možnosťou čiastočného využitia ako úložný priestor
- Vodotesné dvere s viacbodovým zatváraním a uzamykaním
- Všetky prechody v trupe sú návarky z hliníka
- Všetky ventily sú inštalované nad vodoryskou
- Dvojité izolačné sklá
- Pevný sprayhood s dobrým výhľadom vpred, nebrániaci výhľadu z kormidelnej pozície.Chráni pred silným vetrom, slnkom, vodnou triešťou. Počas hliadky je možné dokonca uzavrieť priestor pod ním, osoba, ktorá nie je pri kormidle je v teple, pričom má priamy dohľad na obrazovku združených prístrojov – mapový ploter, radar atď.
- Masívna laminátová nadstavba uchytená na hliníkový skelet strechy (jediný komponent z laminátu). Slúži aj ako tienenie pre okná salónu
- Tepelná a akustická izolácia interiéru vďaka použitej polyethylénovej pene
- Izolované podlahy
- Kotevňa s reťazou situovaná pri sťažni. Dôvodom je centralizácia hmotnosti čo najviac do stredu lode
- Kotevný vrátok je v uzavretom priestore pod luknou, čo významne predlžuje jeho servisné intervaly
- Veľkorysé nádrže na naftu – opäť umiestnené v strede lode
- Nádrže na vodu a naftu s možnosťou prečerpania na pravobok alebo ľavobok
- Batériové boxy umiestnené v strede lode
- Dostatok úložných priestorov naprieč celou loďou
- Rampa na korme pre umiestnenie solárnych panelov, veterného generátora, antén atď. Slúži aj ako opora pre sklopný mechanizmus na dinghy
- Dvojitý, nezávislý JEFA kormidelný systém so samoustavovacími ložiskami. Jednoduchý, efektívny, mimoriadne ľahko prístupný pre účel vizuálnej kontroly či prípadnej opravy
- Veľké plato na korme s množstvom úložných priestorov. Konzola pre bezpečné uskladnenie závesného motora pre dinghy. Príprava na uchytenie hydrogenerátora
- Priamy prístup k záchrannému ostrovčeku z kormy – bez nutnosti niečo odomykať apod.
Technické údaje
Celková dĺžka | 16,65 m |
Dĺžka trupu | 15,84 m |
Dĺžka vodorysky | 14,59 m |
Šírka | 4,80 m |
Ponor s kýlom dole | 2,90 m |
Ponor s kýlom hore | 1,27 m |
Výška nad vodoryskou (bez antény) | 21,50 m |
Výtlak | 19,5 t |
Balast | 6,57 t |
Plocha plachiet | 120,5 m2 |
Gennaker / Spinnaker | 130 m2 / 186 m2 |
Výkon motora (v štandarde) | 110 HP |
Kapacita nádrží na naftu | 1200 l |
Kapacita nádrží na vodu | 880 l |
Kapacita odpadovej vody | 140 l |
Počet kajút | 3-4 |
Počet lôžok | 5-6-8 |